Thursday, January 7, 2010

Sedarkanlah mereka!


[Pic En.Google]

Along geram sangat dengan individu yang mengamalkan ilmu² yang tak memberi kebaikan pada kita semua. Kenapa along tiba² nak bangkitkan isu ni? Sebab ada kisahnya.. Terkena pada family along sendiri!

Kisahnya:

Mangsa adalah makcik along sendiri. Makcik along belah sapa? ibu ke ayah? tu korang tak perlu tahu. Yang pastinya dia makcik saya ok! Makcik along ni kena buatan orang. Sebelum ni, tak pernah la dia rasa dia kena buatan orang, tetapi makin lama kesihatan nya semakin mengganggu diri dia.

1 hari, pakcik along ikhtiar cari orang pandai mengubatkan penyakit misteri makcik along tu. Cari punya cari kawan pakcik along sendiri yang offer diri dia untuk merawat makcik along tu. Kami pun bersyukur sebab dia sanggup bantu kami.

Lepas tu, kami pun panggil dia datang rumah, berubat.

hari 1 : Nampak individu tu baik. Penuh ikhlas membantu.
hari 2 : Menyuruh kami membeli barang² keperluan utk berubat
hari 3: Pergi umah makcik untuk membersihkan rumah
hari 4: Teruskan berubat lagi, sampai nampak kelihatan individu tu tak puas hati sebab apa yang dia buat tak berhasil
hari 5: Beri tangkal, soh makcik pakai
hari 6: Pasang tangkal di rumah makcik
hari 7: Selesai berubat.

Pastu, kami rasa tak sedap hati. Kata individu tu, dia mengamalkan perubatan ni cara Islam. Guna ayat² al-Quran. Tetapi guna tangkal. Pelik x??? Makcik along pun tak sedap ati, dia pun tanggalkan tangkal tu. Si individu tu, terasa, mintak makcik along amik dia kat umah. Makcik along tu tak nak. Dia kata nak berhenti berubat sampai sini jer [tapi memang pun da abis berubat]

Selang beberapa hari, tiba² makcik along semakin teruk. Dia nampak kelibat, dia bau rokok si individu tu, dia bau minyak wangi yang si individu tu pakai, dia terasa di perhati.

Makcik along tak sedap ati, dia pun mengadu pada ibu & pakcik along. Mereka punikhtiar sesuatu utk cari penawar. Akhirnya kami berjumpa dengan orang yang lebih arif. Nak tau apa yg orang tu kata?

Orang yang mengubat dulu hantar 'benda' pada makcik along! Dia tak puas ati sebab perubatan dia tak berjaya. Jahat kan????!

Kata rawat org cara ikhlas, tak buat orang, guna ayt² suci tapi ni apa?????

Korang leh nilai kan?

P/s : Ya allah, hapuskan manusia begini... Sembuhkanlah makcik ku... Amin...

Berjaga² bila mencari orang yang pandai berubat...

6 comments:

Jogger said...

xper laa along. sabar yerk

Along25 said...

Thanx jog... sabar la ni huhuuhuh... tapi geram!

akira sendoh said...

akira nye fam pun same..lgik teruk..reason bt kitaorg sumer sbb tak suka tgk kitaorg bhgia..btl2 tak de keje kan? rasa cam nk rejam hidup2..huu..org camni..ssh nk sedar along..kesian jugak kat diaorg..sbb diaorg ssh nk sdr n terlalu taksub ngan dri sendiri..kesian sungguh..doa akira agar diaorg smpt bertaubat sblm dipanggil mengadap Allah semula..huu

sI tEDI said...

manusia yang tak beriman dengan Allah macam tu lah!

Along25 said...

Suki : tu la... kita hanya mampu doa je la kan... Nak buat hukuman pun kita bukan tuhan.. biar Allah jer bagi mereka sedar...

Along25 said...

Tedi : Memang btol... geram jer hati ni... nape la wujud ilmu² ni....

Teman Along

Categories

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Affiliate Network Reviews