Thursday, January 7, 2010

Melayu vs Cina


[Pic En. Google]

Sebelum memulakan penulisan, along nak minta maaf jika ada kata² ni terkena pada mana² pihak. Dan along juga ingin memberitahu apa yang along nak tulis hari ni, bukan sokong mana² pihak, tetapi untuk berkongsi info bersama anda semua. Harap mana yang baik di ikut, mana yang baik, ikut la.. mana yang tak, abaikan jer k :)

Sekarang kita lihat, bagaimana ekonomi orang melayu & orang Cina. Adakah sama? Adakah serupa? Adakah kita senang? Adakah kita makin susah?

Berbeza kan pemerintahan antara Mahathir & Pak lah dulu. [Maaf jika ia politik sangat, nak share jer k ] Dulu waktu pemerintahan Mahathir, ekonomi kita membangun sampaikan mencecah 7% - 8% setiapa tahun. Bahkan banyak perubahan yang dia lakukan pada kita untuk membangkitkan orang melayu agar terus maju ke depan. Lagi maju! lagi maju!

Sejak pemerintahan Pak Lah, ekonomi terus merudum jatuh! tak tahu mana silap dia. Yang boleh kita kenangkan adalah wujud nya ISLAM HADHARI. Tapi ke mana semua tu pergi?

Tapi, kita sebagai rakyat, jangan terus menyalahkan pemerintahan. Kita sepatutnya fikirkan apa patut kita ubah untuk memantapkan ekonomi oang Melayu. Cuba kita lihat orang Melayu sekarang apa yang mereka ada? hanya sekadar banyak kad kredit kita boleh di labelkan kaya? Hanya ada rumah besar/kereta besar tapi penuh hutang boleh di labelkan millionaire??

Kenapa kita tak boleh jadi seperti orang Cina? Kita boleh jadi usahawan, jadi peniaga yang terus maju dengan cara yang halal..

Cukuplah jika kita tengok iklan kat tv. Contoh iklan Panadol, Seorang bapa mengajak anaknya membantu dia bekerja, then anak dia tgk jer setiap cara² bagaimana bapanya bekerja sampaikan 1 hari tu, bapa dia sakit pinggang guna lah produk panadol tu. mungkin dalam iklan tu kita lihat koyok tu berkesan utk kita. Tapi yang tersirat nya kalau kita tengok, orang cina mengajar anaknya bagaimana cara² untuk berniaga / bekerja. [korang perasan x?]

Lagi 1 iklan kad credit, of course la bank wat iklan nak lakukan produk dia. Dalam iklan tu, dia tunjuk yang si suami ni, banyak sangat kad credit dia guna utk belanja, then si isteri nampak dia buang semua kad credit tu then suggest husband dia pakai kad baru yang mudah , interest rendah , dan boleh bayar. Tu, kalau kita tgk ngan mata kasar kad tu bagus. Tapi yang tak bestnya, pelakon tu orang Melayu. So apa yang korang leh pikir? Nampak sangat lah orang Melayu kuat berhutang kan??

Malu x??? So, kita Melayu perlu lah ubah & cari jalan macam mana nak majukan diri kita. Cari duit lebih dgn cara yang betul, so anak² kita tak susah nanti. Didik anak² kita dengan perniagaan. Nanti baru bisnes family berkembang & mereka akan terus maju!Mantapkan skill. Sampai bila nak makan gaji right?

P/s: along dapat topik ni pun berdasarkan perbincangan kami dgn lecturer. Kalau tak dibincang, along pun tak tahu isu ni.. so, mana yang baik, ikut la.. Maaf jika rasa topik ni keterlaluan / tak semantap penulis² yang pandai olah diluar sana. Along guna bahasa pasar jer..



0 comments:

Teman Along

Categories

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Affiliate Network Reviews